A valóságshow elemzésben ún. „szürke karakternek” (grayplayer) nevezzük azokat a játékosokat, akik a mikroközösségben felállított hierarchiában elfoglalt helyüktől függetlenül, magatartásuk és kommunikációjuk következtében tartósan a perifériára szorulnak.
Az elsőre kissé tudományosnak tűnő definíció lényege, hogy a „szürke karaktert” nem a más játékosokhoz viszonyított erőssége vagy gyengesége alapján határozza meg (tehát nem egy hierarchikus, vertikális skálára helyezve „alsó-felső” dimenzióban), hanem a játékostársak kifelé közvetített magatartásuk/kommunikációjuk alapján, kvázi horizontálisan.
Ennélfogva egy, a hierarchiában magas helyet elfoglaló játékos is lehet „szürke”, akárcsak az, aki a hierarchia alján van. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy sem a hierarchia csúcsán, sem a hierarchia alján lévő játékosok nem „szürke karakterek”, a leggyakrabban ez a karaktertípus a hierarchia közepén elhelyezkedőkre jellemző. Ennek egyszerű oka van: a „szürke karakterekre” a konfliktusok kerülése és a jó alkalmazkodóképesség a jellemző, s ellenségek híján sikerrel „tapadnak meg” a csoporthierarchia közepén.
A „szürke karakterek” versenyelőnye, hogy „hosszútávfutásra” képesek, azaz sokáig versenyben tudnak maradni és így esélyesek akár a győzelemre is – persze ez nem jelenti azt, hogy a VV4 leendő győztesét eleve a „szürke karakterek” között kellene keresni. (A Való Világ első szériájának győztese, Szabolcs egyébként tipikusan „szürke karakter” volt, ahogy a későbbi nyertes, Miló is.)
(Akit mélyrehatóbban érdekelnek a "szürke karakterek", ajánlom Thomas Walk: The Glorious Ways of Grayplayers című kötetét.)